Voeding bij ouderen

Sommige mensen gaan er van uit dat wanneer mensen ouder worden, ze gewoon hetzelfde kunnen blijven eten dat ze vroeger deden. Voor een select groepje mensen is dat waar, maar veel oudere moeten hun daadwerkelijke dagelijks dieet iets aanpassen. We kijken naar de belangrijkste redenen dat ouderen belang hebben bij goede voeding, wat een goed dieet zou kunnen zijn, welke producten vermeden moeten worden, en kijken naar bepaalde redenen dat sommige ouderen misschien niet meer goed eten.

Naarmate mensen ouder worden is het goed onderhouden van de cardiovasculaire (met betrekking tot hart en bloedvaten) gezondheid steeds belangrijker. Vooral omdat hart- en vaatziekten de belangrijkste doodsoorzaak zijn voor oudere volwassenen in Nederland voor zowel mannen als vrouwen. De beste manier om dit te doen is door ervoor te zorgen dat je gezonder gaat eten, dit heeft betrekking tot het cardiovasculaire systeem.

Het is belangrijk om het eten van voedingsmiddelen die ongezonde vetten bevatten drastisch te verminderen en de inname van gezonde vetten te verhogen. Ongezonde vetten – zoals transvetten die we tegenkomen in verwerkt voedsel en verzadigde vetten in dierlijke producten, zoals vlees, gevogelte en volle zuivel – kunnen het cholesterolniveau verhogen en verhogen daarnaast het risico op hart- en vaatziekten.

Een paar voorbeelden van gezonde vetten zijn enkelvoudig onverzadigde vetzuren die we tegenkomen in olijfolie, amandelen, pompoenpitten, en avocado. Daarnaast moeten veel mensen zich ook richten op omega-3 vetzuren die aanwezig zijn in walnoten, lijnzaad, en vette vis, zoals zalm en sardines. 

Geestelijke gezondheid

Goede voeding helpt bij ouderen niet alleen bij de lichamelijke gezondheid, het helpt ook duidelijk met de geestelijke gezondheid. Oudere mensen hebben bijvoorbeeld een verhoogd risico op het ontwikkelen van depressie. Lage bloedspiegels met vitamine B-6 worden geassocieerd met depressie, dit blijkt uit onderzoek gepubliceerd in het november-december editie van “Psychotherapie en Psychosomatiek” in 2004.

Het verhogen van de dagelijkse inname van vitamine B-6 in bananen, volle granen, groene groenten, vis, en natuurlijk vitamine supplementen kunnen helpen om de hoeveelheid vitamine B-6 in onze bloedspiegels te verhogen. Uiteindelijk zou dit moeten zorgen voor een beter humeur. 

Gezonde voeding voor ouderen

We weten dus dat het belang achter een gezonde voeding voor ouderen is om de mentale helderheid te behouden, ervoor te zorgen dat het immuunsysteem versterk wordt, de dagelijkse hoeveelheid energie te verhogen, en het beter beheersen van problemen die samenhangen met een chronische ziekte. Voeding is meer dan alleen het voedsel dat je eet, het gaat ook om het verbeteren van de algemene gezondheid, ervoor zorgen dat jij je goed en sterk voelt, en ervoor zorgen dat je mentaal scherp blijft. Net zoals bij mensen op elke leeftijd is de grondslag van een goed dieet voor ouderen het eten van gezond voedsel en regelmatig lichaamsbeweging te krijgen.